En av Victors bästa vänner som han seglat med otaliga gånger ville att vi skulle se Stockholms skärgård på vintern och gav oss en övernattning i bröllopspresent. För några veckor sedan hittade vi Svartsö, som hade en speciell vinterhelg planerad och vi åkte dit en tidig lördagsmorgon.

Svartsö krog blev vi serverade lunch bestående av en gryta på högrev, rött vin och rökt sidfläsk med potatispuré och syltad rödlök. Sidfläsket gjorde sig perfekt i grytan och det var en väldigt lugn och behaglig atmosfär i lokalen. Lunchen var fantastiskt god och Victor blev väldigt imponerad av att de erbjöd honom backning. Efteråt tog vi en lång promenad till Svartsö Skärgårdshotell. Det var så tyst överallt, isen hade skapat en tunn hinna över en sjö och man hörde varenda fågel som sjöng eller vattendrag som porlade. Vi såg inte en enda människa på vägen mellan krogen och hotellet.

svartsö lunchPå kvällen åt vi åter igen på Svartsö krog. Vi fick en jordärtskockssoppa med löjrom och syltad citron till förrätt. Den var så härligt frisk av den syltade citronen och så god att vi var tvungna att fråga efter receptet. Varmrätten bestod av tupplår, anklever, svartkål, svartrot och amaranth. Otroligt gott och fantastiskt crisp på tuppskinnet. Till efterrätt fick vi en salt karamellglass med chokladcréme, mandelis, havtorn och chokladsmulor.

svartsö middag

Allting var otroligt gott och vi rekommenderar starkt att ta en tur ut till ön. Man kan se på hemsidorna att de har olika events nu under lågsäsongen med grillkvällar, påskspecialitéer o.s.v. I sommar kommer det nog vara knökfullt och vi kommer definitivt att hälsa på i sommar med båten.

Dagen efter vaknade vi upp till ett snötäcke som täckt hela ön. Vi hade tagit sovmorgon och när vi kom upp var vi så sena att frukostbuffén nästan höll på att dukas bort. Vi packade, checkade ut och tog en ännu längre promenad till andra sidan ön där båten skulle stanna. Det var en fantastisk dag och trots att det var kallt var det en underbar känsla att vara i skärgården igen.